30 شهریور 1399

کارآفرینی چیست و چه ایده هایی موفق می‌شوند

کارآفرینی چیست و چه ایده هایی موفق می‌شوند

کارآفرینی واژه ایست که این روزها بر سر زبان بسیاری از افراد است و به نظر بازار داغی دارد. از این رو بسیاری از افراد با هدف والایی، از شغل های دولتی خود خارج می شوند تا زندگی را به شیوه‌ی دیگری پیش ببرند. بیشتر افراد بر این باورند که با کارآفرینی می‌توانند به رویاهای زندگی خود برسند ولی غافل از آنکه در این مسیر بسیاری از افراد شکست خورده یا درجا می‌زنند و تنها عده‌ای توانستند کار را خوب پیش ببرند و به سود های خوبی برسند.

کارآفرینی بر خلاف تصور بیشتر مردم، کار بسیار سخت و پر استرسی است که نیازمند افراد ریسک پذیر، خودباور و پر تلاش می‌باشد. در واقع کارآفرین دارای ویژگی مدیریتی است که می‌تواند خطرات و تهدیدات احتمالی کسب و کار را بپذیرد و همراه با مدیریت درست آن ها را رفع کند.

حال در ادامه تعریف دقیقی از کار آفرینی و ایده هایی که منجر به موفقیت در این حوزه می‌شوند را با هم بررسی می‌کنیم.

کارآفرینی چیست؟

واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی Entreprendre به معنای متعهد شدن گرفته شده است. و با توجه به تعریفی که در واژه نامه دانشگـاهی و بستر آمده است، کارآفرین کسی است که متعهد می‌شود مخاطره هـای یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل کند، یا یک جمله ی ساده تر؛ کارآفرینی یعنی تلاش برای ایجاد یک کسب وکار با هدف کسب سود.

برخی می‌پندارند کارآفرینی همان استارت آپ است. شاید این دو تا حدودی مشابه همدیگر باشند ولی تفاوت هایی نیز باهم دارند. شرایط استارت آپ ها کمی خاص تر از کارآفرینی است. به این صورت که محور استارت آپ های ایجاد کسب و کار جدید و نوپایی است که تازه شکل گرفته و ایده‌ی جدیدی دارند که می‌خواهند با آن مشکلی را حل کنند یا از فرصتی برای درآمد زایی و کسب سود از آن استفاده کنند.

استارت آپ ها معمولا همگام با فناوری و تکنولوژی ایده های خود را عملی می‌کنند. برای مثال می‌توان راهکارهایی آنلاینی که جایگزین روش های سنتی می‌کنند اشاره کرد یا محصولی پیشرفته می‌سازند که چند کار را همزمان انجام داده و به طبع هزینه ها را کاهش دهد و همینطور صرفه جویی در زمان و هزینه ها را به همراه دارد.

بیشتر استارت آپ ها نیز همانند کارآفرینی با شکست مواجه می‌شوند ولی درصد کمی که با ایده های قوی وارد بازار می‌شوند و دانش و تخصص لازم را دارند به موفقیت های بزرگی دست پیدا می‌کنند.

نیاز سنجی بازار (تحقیق و بررسی)

تحقیق قبل از شروع کار، از ضرورت هایی است که بدون انجام آن ۹۹ درصد با شکست مواجه می‌شوید. پس اولین قدم در شروع کار تحقیق و بررسی است. سوالاتی از قبیل اینکه این کسب و کار چه مزایایی دارد؟ آیا مشتریانی وجود دارند تا بابت محصول تولید شده هزینه پرداخت کنند؟ حداقل تعداد مشتریان این کسب و کار چه میزان می‌تواند باشد یا کدام طبقه‌ی اجتماعی هدف کسب و کار ما هستند؟

برای این کار شما نیاز دارید از منابع اولیه یا ثانویه استفاده کنید. منابع اولیه همان مصاحبه و نظرسنجی است که شما به صورت مستقیم با افراد جامعه‌ی هدف ارتباط برقرار کرده و سوالات مورد نظر را از آن ها می‌پرسید و یا می توانید از آمارهای عمومی منتشر شده توسط نهادهای دولتی یا شرکت‌های خصوصی (منابع ثانویه) استفاده کنید.

با هزینه های کم شروع کنید

شروع کارآفرینی با هزینه های هنگفت می‌تواند خطرات از بین رفتن سرمایه و نابودی کسب و کار همراه باشد، پس این کار ویژگی ریسک پذیری بالایی را می‌طلبد.

برای جلوگیری از این خطرات می‌توانیم کسب و کار خود را در ابعاد کوچک شروع کنیم. اگر کسب و کار ما به گونه‌ای است که می‌توان با تعداد و هزینه‌ی اندک کار را شروع کرد دریغ نکنیم. این کار یک تست عملی از شروع یک کار است. در این صورت شما می‌توانید بازخورد افراد جامعه نسبت به کسب و کار خود را ببینید و سپس با رونق گرفتن آن کسب و کار خود را گسترش دهید، در غیر این صورت بدون اینکه ضرر و زیانی به شما وارد شود می‌توانید از ادامه کار صرف نظر کنید.

اگر در کار خود مسر هستید می‌توانید تنها با دقت در دنیای اطراف خود به ایده های جذابی برسید. به مشکلاتی که شما یا اطرافیانتان درگیر آن هستند توجه کنید. ایده هایی را برای رفع مشکلات لیست کنید و استارت کار را بزنید. و به یاد داشته باشید که شروع کارآفرینی همت بلند را می‌طلبد، با یک شکست عقب نکشید و به تلاش خود ادامه دهید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
برگشت به بالا