02 تیر 1399

شبکه‌های اجتماعی

 

 

انسان‌ها از دیرباز نیازمند ارتباط با یکدیگر بودند، و علت دیدبازدیدهای فراوانی که توسط نسل های پیش صورت می‌گرفت به دلیل رفع نیازی بود که آن‌ها را به این کار وا‌می‌داشت. جویا شدن احوال اقوام و فامیل ها باعث آرامش و دلگرمی بود. شنیدن داستان‌ها و نقل قول‌ها در جمع‌های فامیل از بزرگترها نیز خالی از لطف نبود. نشستن دور کرسی به همراه جمع فامیل و خوردن آجیل و تخمه و نوشین چای از جمله تصورات زیبای نسل جدید از گذشتگان خود است. همه‌ی این موارد نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی از گذشته‌های دور وجود داشته و امروزه تنها شکل آن تغییر یافته و تنها محدود به جمع خانواده نیست و کل مردم جهان را شامل می‌شود.

تعریف شبکه‌های اجتماعی

اما چیزی که باعث شده است امروز، شبکه‌های اجتماعی بیشتر از همیشه مورد توجه قرار بگیرند، به وجود آمدن ابزارهای دیجیتال و کمک آنها به توسعه شبکه‌های اجتماعی بوده است. شبکه‌های اجتماعی، هنگامی به وجود می‌آیند که ساختاری از گره‌‌های مرتبط به هم شکل می‌گیرند. هر گره، یک فرد یا یک گروه یا یک سازمان است. شبکه اجتماعی، به معنای نمایش و مطالعه‌ی ارتباط بین این گره‌ها و جریان دانش و اطلاعات بین آنهاست.

در دوره‌ای که در آن به سر می بریم اپلیکیش‌ها و برنامه‌های فراوان و جذابی در قالب شبکه‌های اجتماعی در اختیار کاربران قرار داده شده است. شبکه‌های اجتماعی به قدری جذاب هستند که به جرات می توان گفت بسیاری از افراد روزانه چندین ساعت یا تمام روز، خود را با آن سرگرم می‌کنند.

ابزارهای دیجیتال

با گسترش دنیای دیجیتال شاهد دگرگونی محسوسی در سبک زندگی مردم جوامع مختلف شده‌ایم که این تغییر رفتارها و نگرش‌ها مردم را به زندگی دیجیتال منتقل کرده است. با پیشرفت روز افزون ابزار‌های پیشرفته ی دیجیتال که متقاضیان فراوانی نیز به خود اختصاص داده، شاهد ایجاد پیش زمینه‌هایی برای ایجاد یک جامعه ی هدف بسیار بزرگ برای بازارهای جهانی هستیم.

رسالت شبکه‌های اجتماعی

بازارهای بزرگ جهانی با تولیدات انبوه خود نیازمند مشتریانی با تعداد بالا و حتی بیشتر از جمعیت کشور خود هستند و همین امر صاحبان کسب و کارها و افراد خلاق را به فکر فرو داشت. پیشرفت عصر ارتباطلات باعث ایجاد برنامه های ارتباطی و سرگرمی از سمت متفکران این عرصه شد و این امر تا جایی ادامه داشت که فواصل موجود بین شهرها، کشورها و قاره ها را به امری بی معنی تبدیل کرد.

شبکه‌های اجتماعی محبوب

شبکه‌های اجتماعی محبوب همانند فیس بوک و مای‌اسپیس که بر پایه ی اینترنت هستند در کشور آمریکا و معمولا بین جوانان از محبوبیت فراوانی برخوردار هستند. و معمولا نهایت استفاده‌ی آن‌ها از شبکه های اجتماعی یافتن دوستان جدید و دنبال کردن وقایع زندگی دوستان قدیمی است، در این فضا به تبادل نظر پرداخته و عقاید و نظرات خود را به اشتراک می‌گذارند.

یکی از ویژگی‌های بسیار جذاب شبکه‌های اجتماعی اینست که افراد می‌توانند با امثال خود در سایر کشورهای جهان ارتباط برقرار کرده که منجر به پرورش ایده‌های جدید خواهد بود و از این بابت می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. شبکه‌های اجتماعی فرصت‌های شغلی فراوانی را نیز در اختیار برخی از کسب و کارها قرار داده است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال اشاره کرد.

 
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
برگشت به بالا